Zapotrzebowanie i rola witaminy B3 (niacyna, PP).

Witaminy i minerały to substancje niezbędne do prawidłowego przebiegu wszystkich procesów życiowych w naszym organizmie.

Jedną z ważniejszych witamin jest z pewnością witamina B3, inaczej zwana niacyna lub witaminą PP. Odpowiada ona za funkcjonowanie mózgu, ma duże zasługi w obniżaniu poziomu cholesterolu oraz trójglicerydów, jest także niezbędna w syntezie hormonów, czyli za prawidłową gospodarkę hormonalną każdego człowieka. Witamina B3 tak jak i inne witaminy rozpuszcza się w wodzie, ale jako jedna z nielicznych witamin może być wytworzona samodzielnie przez organizm. (http://centrumwitalnosci.pl/niacyna-w-walce-z-depresja_xxae.a)

Potrzebny jest do tego podstawowy aminokwas zwany tryptofan oraz witamina B6, co razem daje podstawy do wytworzenia niacyny. Nie zawsze są to jednak wystarczające ilości jakie potrzebuje organizm, aby funkcjonować prawidłowo, więc zazwyczaj niacyna jest także przyswajana z produktów jakie jemy. Również niedobór tryptofanu może spowodować zbyt małą ilość witaminy B3, a pamiętajmy że ten aminokwas również musi być dostarczony wraz z pożywieniem z zewnątrz. Zatem nasza dieta odpowiada w dużej mierze za prawidłową ilość tej witaminy w organizmie. Samo określenie witamina B3 czy też niacyna lub witamina PP, to określenie dla kwasu nikotynowego i jego amidu, czyli tak naprawdę dwóch form witaminy B3. Witamina ta jest bardzo odporna na działanie wysokich temperatur, nie ulega szybko eliminacji w trakcie gotowania i podgrzewania.

Określenie zapotrzebowania na witaminę B3 przez organizm, to sprawa bardzo indywidualna, ponieważ zależy to od tego, jak nasz organizm potrafi samodzielnie wyyworzyć ją sam z tryptofanu. Bardzo dużo uzależnione jest od naszego jadłospisu, a przede wszystkim od tego jakie zapewniamy źródła pełnowartościowego białka. Jeśli nasza dieta pokrywa przynajmniej połowę dziennego zapotrzebowania to średnio około 60 mg tryptofanu potrafi wytworzyć 1 mg witaminy B3. Zostały opracowane normy dziennego spożycia niacyny dla każdej grupy wiekowej kobiet i mężczyzn, i mieszczą się od 6-12 mg dla dziewczynek w wieku od 1 roku do 13 roku życia, a dla chłopców bardzo podobnie, z tym że od 12 roku życia odpowiednie proporcje to co najmniej 16 mg. Zapotrzebowanie to jeszcze bardziej wzrasta w czasie ciąży i laktacji, a zalecana dawka wtedy wynosi nawet do 17 mg niacyny.

Rola witaminy B3 jest często niedoceniona. Dzięki niej, dwa koenzymy NAD i NADP, w połączeniu z białkami przyczyniają się do wytworzenia enzymów oksydoreduktazy. Przez to witamina B3 uczestniczy we wszystkich procesach metabolicznych tłuszczów, węglowodanów i białek, oraz w transporcie tlenu do wszystkich komórek. Do tego witamina B3 jest potrzebna do regulacji wydzielania soków żołądkowych, do wszystkich procesów związanych z fizjologią mięśni, komórek mózgowych i nerwowych.

Niacyna poprawia także kondycję włosów i skóry, czyli wpływa na urodę, ma także właściwości lecznicze w przypadku schorzenia jakim jest pelagra. Dzięki niej mamy także możliwość detoksykacji organizmu , ponieważ potrafi obniżyć toksyczne działanie wielu leków. Jest oczywiście niezastąpiona w procesach walki z cholesterolem, szczególnie w połączeniu z witaminami A i E.

Gdzie znajdziemy największe ilości witaminy B3?

Przede wszystkim poleca się spożywanie chudego mięsa, niektórych gatunków ryb, najlepiej makrele i tuńczyka, jajka, twaróg, wątroba, brokuły, rośliny strączkowe i ziarna zbóż. Oprócz tego w nasionach słonecznika oraz w rumianku, pokrzywie, mięcie, w nasionach kopru i kozieradce. W przypadku niedoboru witaminy B3 można odczuwać wiele schorzeń, które mogą się pogłębić i przerodzić w poważne choroby. Do typowych objawów niedoboru można zaliczyć bezsenność, osłabienie, bóle głowy, stany pobudzenia i niepokoju, biegunki, wymioty, kilka dolegliwości skórnych, niekiedy depresja oraz większy poziom glikemii.

Długotrwałe niedobory niacyny prowadzą do pelagry, dziś jest to choroba występująca bardzo rzadko. Niedobory witaminy B6 id w parze z niedoborami innych witamin, co jest skutkiem braku zbilansowanej diety. Sytuacja odwrotna, czyli nadmiar niacyny jest niegroźna, ponieważ wydalana jest wraz z moczem.

Autor

Julia

Redakcja zdrowo-gotuj.pl

Zobacz również

Kontakt

E-mail: kontakt@zdrowo-gotuj.pl

Obszerna wiedza z dziedziny zdrowego stylu życia.

Dlaczego warto sięgać po świeżo wyciskane soki?
Jakie właściwości zdrowotne posiadają soki?
Z jakich owoców i warzyć wyciskać soki?

Odpowiedź na te i inne pytania znajdziesz tylko u Nas.